Systemy motywacyjne
Czy niezadowolony pracownik może dbać o zadowolenie klienta? Raczej nie, dlatego priorytetowym w świadomej organizacji działaniem jest zadbanie o satysfakcję pracowników.
Właściwa motywacja pracowników to jeden z najważniejszych czynników źródła sukcesu każdego przedsięwzięcia.Uchwycił to Peter F. Drucker w krótkiej anegdocie:
?Trzech kamieniarzy zapytano, co robią.
Pierwszy odpowiedział ? wypalam cegłę.
Drugi odrzekł ? buduję mur.
Trzeci oderwał wzrok od kamienia, spojrzał na pytającego i powiedział ? buduję katedrę.?
Tworzenie nowych lub dopasowanie już istniejących systemów motywacyjnych do zmian organizacyjnych po wdrożeniu nowej strategii firmy ma na celu zwiększanie zaangażowania i efektywności wśród pracowników indywidualnych a przez to zespołów pracowniczych. Projektowane przez nas narzędzia i rozwiązania w sposób kompleksowy wykorzystują mechanizmy motywacji finansowej połączone z działaniami wspierającymi motywację pozafinansową.
Najczęściej realizowane projekty, bezpośrednio powiązane z systemami motywacyjnymi to wdrożenie rozwiązań takich jak:
- system zarządzania wynikami pracy (Performance Management)
- system zarządzania przez cele (MBO)
- system mierników na poziomie pracowników liniowych (KPI)
- macierz umiejętności
- model kompetencji
- zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard)
- akademia zarządzania z elementami coachingu indywidualnego.
Kluczowym elementem proponowanej motywacji pozafinansowej jest wdrożenie do organizacji działań coachingowych zarówno indywidualnych jak i zespołów pracowniczych, co przekłada się na wzbudzanie motywacji wewnętrznej poprzez ujednolicanie celów organizacji z celami pracowników firmy.
Korzyści wdrożenia lub aktualizacji systemu motywacyjnego:
- ugruntowanie zmian w perspektywie nowej strategii rozwoju firmy,
- wzrost zaangażowania i efektywności pracowników,
- podniesienie wymiernych wskaźników biznesowych,
- przyciągnięcie do firmy dobrych kandydatów do pracy,
- wytworzenie pozytywnych związków między pracownikami a organizacją,
- stworzenie pracownikom możliwości zaspokojenia ich potrzeb po niższych kosztach, jakie może uzyskać organizacja jako duży nabywca,
- wykorzystanie wszelkich ulg podatkowych, dotyczących pozapieniężnych składników wynagrodzenia.
Zaistnienie powyższych korzyści uzależnione jest od wykorzystywania w sposób świadomy czynników motywacji finansowej i pozafinansowej. Jednak najważniejszym elementem składającym się na sukces działań motywacyjnych z perspektywy naszych doświadczeń jest świadomość iż stawiane pracownikom pytania rodzą oczekiwania. Dlatego jeśli zyskujesz wiedzę z tego zakresu to coś z nią zrób, aby nie osiągnąć odwrotnego skutku czyli demotywacji.