Ewaluacja szkoleń
METODOLOGIA POMIARU EFEKTYWNOŚCI SZKOLEŃ I DZIAŁAŃ DORADCZYCH, zg. z metodologią D. L. Kirkparticka:
W celu zmierzenia osiągniętych rezultatów szkoleniowo-warsztatowych jako standardowe działanie ma miejsce badanie ewaluacyjne w postaci przeprowadzenia analizy satysfakcji poziomu merytorycznego zrealizowanego modułu oraz pomiaru zaabsorbowanej przez uczestników wiedzy na szkoleniu ( poziom 1 i 2):
- Na poziomie reakcji uczestników(1) pomiar satysfakcji formularzem oceny którego celem jest ocena wartości merytorycznych i organizacyjnych działań rozwojowych)
- Na poziomie wiedzy (2) - pomiar przyrostu wiedzy: analiza wypełnionych przed i po szkoleniu testów wiedzy którego celem jest ocena efektywności prowadzonych działań.
- Na poziomie zmian (3) - pomiar poprzez wywiady z bezpośrednimi przełożonymi oraz uczestni(cz)kami szkoleń w ramach grup fokusowych przed i po szkoleniach oraz sesje follow-upowe lub coachingowe których celem jest ocena zmiany sposobu wykonywania pracy, postaw, wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności, wdrożenia i utrwalenia kompetencji kluczowych ( badanie wykonywane na życzenie klienta).
- Na poziomie efektów (4) - analiza narastająca wyników osiąganych w ramach realizacji szkoleń poprzez wykorzystanie wszystkich narzędzi wymienionych pkt. 1-3 oraz wywiady z wyższą i średnią kadrą menedżerską którego celem jest ocena efektywności, skuteczności, trafności i użyteczności działań rozwojowych ( badanie wykonywane na życzenie klienta).
Pomiary poziomu 3 i 4 realizowane są w ramach indywidualnych uzgodnień z klientem ponieważ standard działania CENTRUM ROZWOJU zakłada dostosowanie się do indywidualnych oraz bieżących potrzeb każdego Klienta.
Celem przeprowadzonych badań jest ocena efektywności i skuteczności realizacji projektu szkoleniowego. Ocena ta zostaje przeprowadzona w oparciu o standardowe kryteria przyjmowane w ewaluacji. Są to kryteria:
- skuteczności - odpowiedź na pytanie czy cele zdefiniowane na etapie projektowania są osiągane w prawidłowym stopniu,
- efektywności - porównanie zaangażowanych zasobów z osiągnięciami na poziomie bieżących rezultatów,
- trafności - ocena zgodności celów projektu z potrzebami beneficjentów ostatecznych,
- użyteczności - porównanie potrzeb beneficjentów ostatecznych z osiągnięciami projektu.